Saturday, November 14, 2009

Akhirnya..

Khabar duka kematian kak Ayu yang diterima semasa berada di Jordan dulu masih terngiang-ngiang dan terbayang-bayang, terutama apabila keluar perkembangan terkini di akhbar. Akhirnya hukuman setimpal dijatuhkan ke atas pembunuhnya. Moga-moga Allah berikan dia petunjuk agar bertaubat.

Sebenarnya banyak pengajaran daripada apa yang berlaku pada almarhumah, antaranya yang pernah ayah almarhumah ungkapkan ialah jangan berahsia dengan ibu bapa. Moga Allah ampunkan dosa-dosa almarhumah, amin.

-------------------------------

Hukum mati hadiah pada Ayu


KERATAN Kosmo! semalam.


KLANG - "Keputusan mahkamah menjatuhkan hukuman mati terhadap pembunuh Ayu (Norzi Ayu) boleh dianggap sebagai hadiah hari jadi buat arwah kerana hari ini (semalam) adalah ulang tahun kelahirannya."

Demikian kata Md. Noor Dahari, 58, bapa Allahyarham Norzi Ayu yang dibunuh kekasih sendiri ketika ditemui di rumahnya di Taman Maznah di sini semalam.

Menurut Md. Noor, secara kebetulan keputusan yang dijatuhkan terhadap Irawadi Mohamad, 29, diketahui sehari sebelum hari ulang tahun kelahiran Norzi Ayu yang genap 33 tahun semalam.

"Mungkin itu hadiah paling bermakna buat arwah anak saya kerana pembunuhnya telah menerima hukuman yang setimpal," katanya, seorang pesara eksekutif di Northport, Pelabuhan Klang.

Md. Noor memberitahu, biarpun luka menerima kenyataan bahawa anak kesayangannya menemui ajal akibat dibunuh seorang pemuda yang dikenalinya, dia reda dengan pemergian Norzi Ayu.

Monday, November 09, 2009

Thursday, October 29, 2009

Selamat Datang hai mujahid muda..updated

AlhamduliLlah, syukur kepada Allah, adik ipar, Masyitah Mohd Khayat dan suami, Muhammad Ashim Alias selamat dikurniakan cahayamata sulung pada hari Rabu 28 Oktober 2009.







Kira hadiah awal anniversary la nih. Tahniah, moga Allah melimpahkan barakahNya kepada kalian dan umat Islam atas kelahiran mujahid ini...:) ..Bertambahlah geng Marwan, Taareq dan Saeid..

Nama rasmi belum ada lagi, tunggu ummi dan abinya umumkan


Thursday, October 08, 2009

Perang Oktober

Rencana Ulang tahun perang Oktober (Perang Ramadhan) 1973

(Beberapa noktah penting dan pengajaran)

Bulan ini genaplah ulang tahun Perang Oktober 1973 yang ke 36. Peperangan yang bermula pada 6 hingga 24 Oktober ini mempunyai implikasi yang sangat besar. Perang yang juga dikenali sebagai perang Ramadhan kerana bermula pada 10 Ramadhan dan Perang Yom Kippur kerana jatuh pada hari kebesaran orang Yahudi ini telah merubah lanskap politik timur tengah seperti hari ini.

Peperangan ini adalah sebahagian dari usaha Mesir dan Syria untuk merebut kembali wilayah mereka yang dijajah oleh Israel dalam Perang enam hari pada tahun 1967 iaitu Semenanjung Sinai dan Tanah Tinggi Golan. Perang 6 hari juga menyebabkan Jalur Gaza, Baitul Makdis timur dan Tebing Barat di kuasai oleh Israel sepenuhnya. Mengambil peluang dari Hari kebesaran orang Yahudi iaitu Yom Kippur, di mana sebahagian besar tentera Israel sedang bercuti, Mesir telah mengatur serangan mengejut. Keupayaan tentera Mesir untuk menembusi garisan Barlev yang dianggap kebal oleh pertahanan Israel benar-benar menjadi kejutan. Di masa yang sama tentera Syria megambil semula sebahagian dari Tanah tinggi Golan yang dikuasai Israel. Kejayaan tentera Mesir dan Syria tidak kekal lama kerana mereka terpaksa berundur ekoran serangan balas oleh Israel. Bahkan ketumbukan tentera ke tiga Mesir terkepung sepenuhnya dan bakal menghadapi kemusnahan. Israel juga mengalami kemusnahan yang besar dengan hampir 3,000 tenteranya terbunuh dan 9,000 mengalami kecederaan. Buat pertama kalinya di dalam sejarah Israel menerima hakikat bahawa ia sedang menghadapi satu peperangan yang sebenar, sedangkan konflik yang berlaku dengan negara-negara Arab sebelumnya hanyalah sebuah pertempuran. Di samping itu hampir 500 kereta kebal dan 200 pesawat udara tentera Israel berjaya dimusnahkan oleh tentera Mesir dan Syria. Mesir dan Syria menerima kemusnahan yang jauh lebih besar, namun kejayaan pada peringkat awal peperangan memberi satu suntikan kepada seluruh dunia Arab dan negara Islam terhadap kemampuan berhadapan dengan regim Zionis di medan peperangan.

Amerika Syarikat telah bersetuju sepenuhnya di dalam Majlis Keselamatan Bangsa-Bangsa Bersatu supaya resolusi 338 dilaksanakan iaitu gencatan senjata di antara kedua pihak. Ini adalah suatu yang jarang berlaku kerana Amerika telah terbukti sepanjang konflik timur tengah tidak akan memihak kepada keputusan Majlis Keselamatan atau Persidangan Agung PBB jika ia dilihat merugikan Israel. Bahkan acapkali AS akan menggunakan kuasa vetonya untuk membatalkan mana-mana resolusi yang diputuskan jika dianggap tidak memenuhi kepentingan strategik Israel. Dalam Perang Oktober 1973, AS mengambil pendirian yang sebaliknya. Ini ada berdasarkan kepada congakan bahawa Israel mungkin mengalami kekalahan dan terpaksa membuat beberapa konsesi yang menjejas kelangsungan negara zionis tersebut. Gencatan senjata ini bagaimanapun dicabuli oleh Israel yang terus mara sehingga ke Terusan Suez. Ini memaksa Majlis Keselamatan bersidang sehari selepas Resolusi 338 diluluskan. Resolusi 339 diluluskan untuk menguatkuasakan Resolusi 338. Motif sebenar Amerika terbongkar apabila pada 18 Oktober Presiden Nixon meluluskan peruntukan senjata tambahan kepada Israel disamping bantuan kewangan sebanyak USD 2.2 bilion. Keadaan ini telah menyebabkan Arab Saudi melakukan reaksi balas dengan mengurangkan pengeluaran petroluem sebanyak 5% sebulan kepada AS. Embargo ini kemudiannya di lanjutkan ke atas Netherland dan negara-negara lain mencetuskan krisis tenaga pada tahun 1973 yang menyaksikan ekonomi Amerika terjejas teruk. Ini adalah satu contoh bahawa negara-negara Arab mampu untuk menggunakan kuasa petrodollar untuk mencabar hegemoni politik AS di timur tengah.

Di masa yang sama AS telah menggunakan sitiasi perang Oktober untuk menghapuskan ancaman Mesir ke atas Israel. Oleh kerana objektif Mesir ialah untuk mendapatkan semula Semenanjung Sinai yang dikuasai oleh Israel, AS telah menjadikan ia sebagai umpan supaya Mesir bersetuju untuk berdamai dengan Israel. Presiden Sadat telah menyatakan persetujuannya untuk datang ke Baitul Maqdis dan mencari jalan perdamaian. Kehadiran Presiden Sadat ke Baitul Maqdis yang dikuasai Israel adalah satu isyarat pengiktirafan ke atas negara haram Israel. Perdana Menteri Israel, Menachem Begin telah mengambil peluang ini untuk memalukan Sadat dengan menyebut di dalam ucapannya mengalu-alukan kedatangan Sadat ke Baitul Makdis, ibu negara Israel ’yang abadi’. Ucapan ini adalah merupakan satu tamparan kepada perjuangan pembebasan Masjid al-Aqsa dan bumi Palestin. Ia adalah sesuatu yang mencalar maruah dunia Islam seluruhnya. Hasil dari rundingan diplomatik di antara Mesir dan Israel yang di’broker’ oleh AS akhirnya membuahkan Perjanjian Camp David pada tahun 1978. Perjanjian ini telah mengeluarkan Mesir dari persamaan (equation) yang menentukan hala tuju konflik di Timur Tengah khususnya yang berkaitan dengan pembebasan Bumi Palestin. Sehingga hari ini Mesir adalah terikat dengan perjanjian untuk tidak menjejaskan keselamatan Israel. Tindakan Mesir pada hari ini yang menutup sempadan di Rafah dan tidak membenarkan bantuan menyeberang ke Gaza yang dikepung Israel, bahkan menghalang rakyat Gaza masuk ke Mesir untuk mendapat rawatan adalah sebahagian dari memenuhi syarat Perjanjian Camp David tersebut.

6 Oktober adalah satu tarikh penting sehingga Mesir dan Syria memilihnya sebagai tarikh untuk menyambut hari kebangsaan kedua negara. Mesir turut memilih 6 Oktober sebagai hari angkatan Tentera Mesir. Pada 6 Oktober 1981, dalam perbarisan tentera sempena ulang tahun perang Oktober, Presiden Sadat mati ditembak kerana tindakannya berdamai dengan Israel dan mengiktiraf entiti haram tersebut dianggap suatu pengkhianatan kepada umat Islam dan agamanya.

Prof Madya Dr Hafidzi Mohd Noor

Pengarah

PACE (Palestine Centre of Excellence)

Tuesday, September 29, 2009

Perjalanan Raya 2009 -updated entry 1

(entri untuk keluarga..so tak perlu diperkenalkan watak-watak cerita ini heh..)

Meru-Kapar-Bagan Datoh-Meru-Mersing-Meru

AlhamduliLlah..

190909 - Kepulangan dinanti..
Dari Meru pulang ke Kg Tok Muda Kapar, berbuka puasa bersama-sama Nenek dan pakcik, makcik dan sepupu.
Mahmud's Clan (kecuali Haidar dan Husna di Mesir serta Hanif dan Aneesa di Bangi) balik dengan 4 biji kenderaan!
Hari ini juga ulangtahun perkahwinan kami yang ke-6 :)

200909 - Eid Mubarak!
Hidangan pagi sebelum melangkah ke masjid - ketupat, kuah kacang, dan kuah ayam ape ek? yg sangatla sedap, alhamduliLlah.
Jaga Saeid so tak pergi solat sunat Eid, Abg Wan dan Taareq berbaju melayu (minus sampin and songkok) ikut ayah ke masjid.
Sesi bergambar keluarga-keluarga macam biasa, meriah dengan macam-macam gelagat. keluarga kami masih tak cukup tahun ni..Berziarah ke rumah kawan Nenek di kampung dan nenek saudara. Hanif dan Aneesa turut serta setelah beraya di Bangi.

Malamnya pula makcik pakcik yang lain pula sampai, rumah Nenek makin meriah dan penuh! Kami bersiap untuk pulang ke kampung Sg Pergam, Bagan Datoh, bertolak selepas Isya' dan selamat tiba lebih kurang jam 10.30 malam.
Rumah Embah juga penuh. Tingkat atas jadi asrama lelaki,tingkat bawah jadi asrama perempuan, tapi kerja warden tak jalan..jam 2.00 pagi ada lagi budak-budak yang tak tidur.

210909 - Ziarah
Berziarah ke rumah2 embah dengan keluarga Lek Yah. Mak dan Bapak melayan tetamu yang tak putus-putus datang ke rumah Embah.
Semua adik-deradik ada masa ni kecuali Khidhir dan Nisa' yang beraya di Tanjung Karang.
Petangnya, Fatimah dan Masyitah kembali ke rumah mertua pula. Khidhir dan Nisa' tiba malamnya. Oh, masih tak dapat bergambar satu family lengkap ...

230909 - Transit
Sarapan pagi dengan soto Bagan Datoh dan nasi lemak. habisla sesiapa yang berdiet tuh..

Selepas zohor, berkemas untuk balik ke Meru, kerana ikut rancangannya akan bertolak ke Mersing pula pada keesokan paginya. Singgah-singgah di rumah wak2 bersama Khidhir dan Nisa' yang juga pulang ke Meru. Selamat sampai di rumah kira-kira 9.30 malam.

240909 - Mersing, kami datang!
Bertolak ke rumah Mama 9.00pagi. Bergerak menuju Mersing hampir pukul 11.00pagi dengan 2 kenderaan. Kak Da, Hanis dan Hannah satu kereta, Mama pula bersama kami, melayan kerenah cucu-cucu sepanjang perjalanan. Perjalanan Klang-Kuala Pilah-Ulu Serting-Muadzam Shah-Rompin-Endau-Mersing selamat ditempuhi dan tiba jam 3.00petang. Keluarga Cik Eton sedang bersiap untuk pulang semasa kami tiba. Malam tu tak buat apa-apa, menghilangkan keletihan perjalanan. Makan malam= roti bakar. Hmm..esok dah plan nak masak ikan keli yang diternak Pakcik Jamal kat belakang rumah..


tbc..(to be continued)

Friday, September 18, 2009

Eid Mubarak!




Buat semua yang mengenali kami sekeluarga,

maaf zahir dan batin,

taqabbalaLlahu minna wa minkum,

kullu aam wa antum bikhair!

Saturday, September 05, 2009

Selamat Mengembara

Adikku Husna selamat berangkat ke bumi Mesir untuk kembara pencarian ilmunya pada 2 September lepas..Doa kami sekeluarga buat Makcik Una agar dipermudahkan Allah langkah-langkah di sana, diberkati ilmu yang diperoleh dan disuburkan iman dengan keluasan pemandangan dan pengalaman.
Posted by Picasa

Wednesday, August 19, 2009

Ramadhan menjelang lagi...

Ramadhan menjelang lagi,

membawa rahmat dan maghfirah,

sambutlah ketibaannya

dengan penuh tanggungjawab,

dengan penuh keinsafan

dan siap-siaga

Terbayang-bayang almarhum Ust Asri Rabbani melagukan Ahlan wa sahlan Ya Ramadhan..tahun ini Allah takdirkan beliau pergi sebelum Ramadhan tiba..sempatkah kita? Allah Maha Mengetahui. Ya Allah sampaikanlah kami ke bulan Ramadhan, ameen..

Antara budaya orang Arab bila menjelangnya Ramadhan ialah menyalakan fanoos (lentera-lantern) yang bermacam bentuk, dan dibawa oleh kanak-kanak pada malam-malam Ramadhan. Tertarik dengan lagu ini yang disertai watak animasi yang comel, budak perempuan bernama Dana meraikan kedatangan Ramadhan.

video


Jom terangkan rumah-rumah kita sepanjang Ramadhan dengan cahaya keberkatan dari segala macam jenis ibadah. Kalau nak pasang pelita ke, lampu liplap ke, lampu spotlight ke pun boleh juga, nampak cerialah rumah kita malam-malam...cuma awas! Jangan tersesat fikiran pula ingat nak terangkan jalan untuk malaikat datang rumah kita.

Buat kerabat dan sahabat semua..selamat menjalani tarbiyah madrasah Ramadhan 1430H!

Maher Zain: Palestine Will Be Free

Palestine Will Be Free

video

Every day we tell each other
That this day will be the last
And tomorrow we all can go home free
And all this will finally end
Palestine tomorrow will be free
Palestine tomorrow will be free

No mother no father to wipe away my tears
That’s why I won’t cry
I feel scared but I won’t show my fears
I keep my head high
Deep in my heart I never have any doubt
That Palestine tomorrow will be free
Palestine tomorrow will be free

I saw those rockets and bombs shining in the sky
Like drops of rain in the sun’s light
Taking away everyone dear to my heart
Destroying my dreams in a blink of an eye
What happened to our human rights?
What happened to the sanctity of life?
And all those other lies?
I know that I’m only a child
But is your conscience still alive

I will caress with my bare hands
Every precious grain of sand
Every stone and every tree
‘Cause no matter what they do
They can never hurt you
Coz your soul will always be free

Palestine tomorrow will be free
Palestine tomorrow will be free

Lyrics: Maher Zain & Bara Kherigi
Melody: Maher Zain
Arrangement: Maher Zain & Hamza Namira
© Awakening Records 2009"

Thursday, August 13, 2009

Sunday, July 05, 2009

Menjadi Mu'min yang kuat tubuh badan

Lama sungguh tiada perkhabaran di blog ini. Ok, kita bercerita sedikit tentang beberapa perkara berkaitan kesihatan..


Kebelakangan ni kami sekeluarga diuji macam-macam penyakit..demam, sakit tekak, sakit mata, tonsilitis, sinusitis, asthma..alhamduliLlah, dengan ubat-ubat yang diambil dan izin Allah, kesihatan makin baik..punca? cuaca, ketahanan badan, corak pemakanan, gaya hidup sihat? kita nilailah sendiri ye..


Sebuah laman web perubatan yang menarik minat saya (mungkin pembaca ada rujukan-rujukan lain, bolehlah kongsikan bersama) ialah emedicinehealth . Bolehla guna sebagai pengetahuan awal tentang apa penyakit yang dihadapi dengan merujuk simptom dan gambar berkaitan. Teringat dulu keluarga saya mempunyai sebuah encyclopaedia kesihatan keluarga yang agak tebal, lebih kuranglah agaknya fungsi seperti web ini. kini, boleh rujuk dengan klik sahaja, tinggalnya kena pastikan bil telefon sentiasa berbayar hehe..


Satu penyakit yang amat dekat dengan saya ialah asthma. i have it, now my children have it too..Tapi percayalah, semua itu ujian Allah untuk melihat pergantungan dan keyakinan hamba kepadaNya. Sesiapa yang ada asthma atau saudara yang menghidapnya pasti tahu betapa seksanya menarik satu hela nafas sekiranya mendapat serangan. Rasulullah s.a.w telah bersabda yang maksudnya:”Bahawa Allah telah menurunkan penyakit dan ubat dan dijadikan kepada setiap penyakit ada ubatnya, berubatlah tetapi jangan berubat dengan benda-benda yang haram.” (Abu Daud).. Kenali penyakit, apa yang menyebabkan penyakit, elakkan penyebab dan bersedia dengan pelan perubatan untuk melegakan penyakit.. cuba ambil kuiz asthma ini


Jadi, mahu menjadi mu'min yang lemahkah kita? Pasti sekali tidak, kerana Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: “Orang mukmin yang kuat lebih baik di sisi Allah dan lebih dikasihi daripada orang mukmin yang lemah, sedangkan setiap seorang itu mempunyai kebaikannya (imannya) ; oleh itu hendaklah engkau bersungguh-sungguh berusaha memperoleh apa yang memberi manfaat kepadamu, serta hendaklah meminta pertolongan kepada Allah dan janganlah engkau bersikap segan dan malas; dan sekiranya engkau ditimpa sesuatu maka janganlah engkau berkata : ” Kalaulah aku lakukan itu ini, tentulah akan terjadi begitu begini, tetapi katalah :” Allah telah takdirkan, dan apa yang dikehendaki oleh kebijaksanaan-Nya Ia lakukan, kerana perkataan ‘kalau’ itu membuka jalan kepada hasutan syaitan. ” (Riwayat Muslim).


Sama-samalah kita menjaga kesihatan, fizikal dan mental, moga dapat membina kekuatan ummah setiap masa dan ketika.


Diakhiri dengan gambar-gambar untuk membuat anda tersenyum.....





Thursday, June 04, 2009

Selepas Nakbah..Naksah

Memperingati An-Naksah 42 tahun masjid al-Aqsa dijajah oleh rejim Zionis.

Dalam usaha untuk terus-menerus bersama perjuangan umat Islam Palestin menentang penjajahan rejim Zionis di Israel, PACE ingin mengajak rakyat Malaysia khususnya dan dunia Islam keseluruhannya memperingati tanggal 5 Jun 1967. Tarikh dimana beberapa Negara Arab telah dikalahkan oleh rejim Zionis dalam sebuah peperangan yang dirujuk sebagai perang enam hari (six day war) atau An-Naksah (kekalahan dalam bahasa Arab) yang bermula pada 5 Jun dan berakhir pada 10 Jun 1967.

Negara-negara Arab yang terdiri dari Mesir, Syria dan Jordan mengalami kekalahan yang teruk dan kemusnahan besar-besaran di tangan tentera Israel yang dibantu oleh Amerika Syarikat. Negara-negara Arab Saudi, Iraq, Maghribi, Tunisia, Sudan dan Algeria yang turut menyumbang anggota tentera dan kelengkapan tidak mampu menahan kemaraan tentera zionis. Tidak kurang dari 10,000 tentera Mesir dan 6,000 tentera Syria terbunuh di samping 400 kapalterbang pejuang berjaya dimusnahkan, sebahagian besarnya sedang berada di pengkalan udara Mesir. Hasil dari kekalahan yang memalukan ini Israel telah berjaya menawan lembah Sinai dan jalur Gaza dari Mesir, tanah tinggi Golan dari Syria dan Baitul Maqdis Timur termasuk Kota Lama di mana terdapatnya Masjid al Aqsa dari Jordan. Masjid al-Aqsa yang digempur oleh tentera Zionis telah dicemari dengan pelbagi perbuatan biadap yang tidak selayaknya ke atas mana-mana rumah ibadah dan tempat suci.

Hari ini, sudah 42 tahun rejim Zionis menduduki Baitulmaqddis dan masjid Al-Aqsa. Meskipun Bangsa-Bangsa Bersatu telah meluluskan Resolusi 242 yang memutuskan Israel mesti berundur semula ke garis hijau (green line) iaitu sempadan negara Palestin yang mereka ambil alih pada tahun 1948, namun Israel tetap berdegil dan sehingga hari ini masih lagi menduduki Tebing Barat dan mengenakan kepungan ke atas Gaza. Perjuangan membebaskan bumi Palestin khususnya masjid Al-Aqsa bukan terletak dibahu rakyat Palestin saja, tetapi menjadi tanggungjawab seluruh umat Islam, bahkan seluruh masyarakat antarabangsa yang cinta kepada kedamaian dan keamanan.

Umat Islam khususnya diperingatkan bahawa Masjid Al-aqsa adalah kiblat pertama, tanah suci yang ketiga dan merupakan tempat persinggahan Nabi Muhammad SAW dalam perjalanan Isra’ dan Mikraj. Oleh itu perjuangan pembebasan Baitul Maqdis dan Masjid al Aqsa harus menjadi agenda utama dan terpenting dalam kehidupan umat Islam.

Walaupun serangan Israel ke atas Gaza (operasi ketenteraan yang dinamakan oleh rejim Zionis dengan kod nama Operasi Cast Lead) selama 22 hari bermula 27 Disember 2008 telah berakhir, ini tidak bermakna tanggungjawab untuk membantu rakyat Palestin telah selesai. Rakyat Gaza terus menderita akibat kepungan Zionis yang direstui oleh sekutu-sekutu utamanya khususnya Amerika Syarikat dan Kesatuan Eropah. Bahkan Negara-negara Arab khususnya Mesir masih mengambil sikap menyebelahi kepentingan entiti Zionis dengan menutup satu-satunya pintu laluan ke Gaza dari negara Mesir iaitu di Rafah. Dalam keadaan terkepung dan menderita kemusnahan akibat serangan biadap Israel, rakyat Palestin di Gaza terus terabai dan dilupakan. Di samping itu rakyat Palestin di Tebing Barat terus ditindas dengan pelbagai tindakan tidak berperikemanusiaan. Ini termasuklah pembinaan tembok pemisah di sepanjang sempadan Tebing Barat yang menyukarkan pergerakan rakyat Palestin.

Kini dengan pemilihan pucuk pimpinan baru rejim Zionis yang diterajui oleh gandingan Benjamin Netanyahu, Ehud Barak dan Avigdor Lebiermen, yang mewakili kumpulan radikal Yahudi membolehkan rejim Zionis tersebut meneruskan lagi agenda pendudukan mereka ke atas wilayah Palestin. Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu bukan sekadar menolak ‘two state-solution’ (penyelesaian dua negara: Palestin dan Israel) malah terus berusaha untuk menyahudikan Baitul Maqdis. Tanpa menghiraukan langsung ’teguran’ dari Amerika Syarikat-sekutu kuat Israel, Netanyahu meluluskan satu projek pembinaan penempatan Yahudi yang mengakibatkan 60,000 rumah kediaman rakyat Palestin yang terletak di timur Baitul Maqdis akan dimusnahkan. Kenyataan ini telah dikeluarkan sendiri oleh ‘The United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs( OCHA) seperti yang dilaporkan oleh Palestinian Information Center. Inilah sebahagian dari agenda jahat rejim Zionis yang sedang berlaku di bumi Palestin sekarang.

Agenda seterusnya ialah mengyahudikan Masjid Al-Aqsa. Dalam syarahan yang diberi oleh Archbishop Ataullah Hanna, dari Greek Orthodox Jerusalem, dalam satu seminar di Jordan pada 6 Mei, beliau mengatakan: “ The Judaification process is in full swing, and the Zionist excavations carried out under al-Aqsa Mosque of Jerusalem threaten the historic buildings”. Palestinian Information Center juga turut melaporkan pada hari Sabtu, 23 Mei yang lalu, seramai 30 orang pelampau Yahudi telah menyerbu masuk ke perkarangan Masjid al-Aqsa dengan perlindungan dari polis Israel. Mereka membawa besama bendera Israel, memakai baju T yang mempunyai gambar ‘Menorah’ dan kuil yang hendak dibina dan menyanyikan lagu ‘ Al-Aqsa is Ours’ (Al-Aqsa kami yang punya).

Dalam satu laporan lain yang dikeluarkan pada 5 Mei oleh ‘The European Mission in Palestinian territories’ mengatakan bahawa pihak berkuasa Israel juga telah mula membina rumah ibadat Yahudi (synagogue) berdekatan dengan masjid Al-Aqsa. Semua peristiwa yang berlaku sekarang di bumi Palestin khususnya pada masjid Al-Aqsa sepatutnya dapat menyedarkan dan menyatukan umat Islam seluruh dunia untuk bangun dan menentang rejim Zionis.

PACE menyeru negara-negara Islam dan negara-negara Arab khususnya untuk mengambil iktibar dari tragedi an-Naksah atau kekalahan semasa perang enam hari pada tanggal 5 Jun 1967. Umat Islam juga mesti mengambil langkah-langkah proaktif dan berstrategi bagi menamatkan pendudukan dan ke atas bumi Palestin dan Masjid Al-Aqsa.
PACE menyeru umat Islam supaya bangun dan melipat gandakan usaha untuk membebaskan masjid Al-Aqsa dari terus dicemari dan diancam oleh regim Zionis.
PACE juga mengajak seluruh masyarakat antarabangsa supaya menolak agenda pendudukan zionis yang menafikan hak rakyat Palestin, usaha keji mengyahudikan Baitul Maqdis dan mencemari tempat-tempat suci dan ibadah umat Islam dan agama Kristian yang telah dan sedang berlaku sehingga saat ini. PACE ingin mengingatkan seluruh masyarakat yang prihatin bahawa membiarkan regim perkauman zionis bermaharajalela di Palestin lambat-laun akan membawa implikasi yang buruk ke atas keharmonian dan kerukunan hidup masyarakat antarabangsa yang berbilang agama.

Prof Madya Dr Hafidzi Mohd Noor
Pengarah PACE
Pusat Kecemerlangan Palestin

Sunday, May 31, 2009

Tidur...


dua orang budak tertidur dalam kereta..

Saturday, May 30, 2009

bakul merah


seorang budak dan bakul merah. ya, ini Saeid Khaleel, yang dah nak masuk 4 bulan umurnya.tapi sekarang dia makin kurang ketembamannya , mungkin sebab selalu dipicit2 hehe..

Friday, May 29, 2009

Tuesday, May 19, 2009

MEMPERINGATI ULANGTAHUN NAKBAH KE 61
(KENYATAAN PACE MALAYSIA http://www.pacemalaysia.net/ )

Apabila Israel melancarkan serangan teramat biadap ke atas Gaza pada penghujung bulan Disember 2008 dan berakhir pada 23 Januari 2009, seluruh dunia amat terkejut dan bangkit membuat bantahan yang terbesar pernah disaksikan. Bantahan dan kemarahan ini tiba-tiba reda dan berakhir apabila Israel menghentikan operasi ‘Cast lead’nya di Gaza. Meskipun media masih memberi liputan tentang kemusnahan dan penderitaan rakyat Gaza terutama pendirian Mesir yang terus menutup sempadan dan menyekat rakyat Gaza yang tercedera menyeberang di sempadan Rafah untuk mendapat rawatan, namun tumpuan kepada isu ini dalam media antarabangsa hanya bertahan sekitar dua minggu sebelum ia dilupakan samasekali. Kini isu Gaza bahkan isu Palestin kembali kepada status quo iaitu satu konflik yang berpanjangan sejak 1948 tanpa menunjukkan sebarang petanda ia dapat diselesaikan dalam masa beberapa tahun bahkan beberapa dekad akan datang. Realiti inilah yang mungkin menjadikan tumpuan terhadap isu ini turun dan naik seiring dengan insiden serangan besar-besaran atau pencerobohan regim Israel ke atas mana-mana wilayah Palestin dari masa ke semasa.

Kebetulan bulan Mei ini genaplah ulangtahun peristiwa Nakbah yang ke 61. Peristiwa Nakbah atau ‘Malapetaka besar’ dalam Bahasa Arab secara rasminya diingati pada 15 Mei setiap tahun. Ia merujuk kepada pengisytiharan Negara haram Israel pada 15 Mei atau disambut di Israel sebagai ‘Hari Kemerdekaan’ Israel setelah mereka memenangi peperangan ‘War of Independence’ (Peperangan bagi memperoleh kemerdekaan) ke atas wilayah Palestin yang mereka rampas dan kuasai dengan cara-cara penuh biadap dan kebinatangan. Apa yang berlaku, Negara Israel yang diistiharkan pada 15 Mei 1948 itu adalah kemuncak kepada penderitaan rakyat Palestin yang diusir dan terdedah kepada aksi-aksi terorisme, gerombolan bersenjata Yahudi yang di bekalkan oleh penjajah British.. Maka peristiwa Nakbah merujuk kepada pengusiran 800,000 rakyat Palestin dari rumah dan kampong halaman mereka lalu mencari perlindungan di wilayah sempadan Syria,. Lubnan, Tebing Barat, Jordan dan Semenanjung Gaza.

Kini enam puluh satu tahun peristiwa Nakbah berlalu, namun penderitaan yang ditanggung oleh 800,000 pelarian asal kini diwarisi pula oleh tidak kurang 5 juta anak-anak dan cucu-cucu mereka. Bererti, selama enam puluh tahun mereka masih menunggu dengan penuh harapan bila mereka dibenarkan pulang ke rumah-rumah mereka di Palestin. Setidak-tidaknya mereka mengharapkan waris mereka mendapat hak untuk pulang ke tanah air demi memenuhi hasrat mereka yang tidak kesampaian kerana ajal telah menjemput mereka. Jika pahlawan kemanusiaan dan hak asasi manusia terulung diraikan oleh seluruh masyarakat antarabangsa iaitu Nelson Mandela kerana sanggup menanti 30 tahun di dalam penjara untuk mengembalikan hak dan kebebasan bangsa kulit hitam Afrika Selatan yang terbelenggu akibat Sistem Apatheid, maka pejuang dan rakyat Palestin yang mendiami khemah-khemah pelarian sejak enam puluh tahun lalu lebih wajar untuk dinobatkan sebagai pahlawan hak asasi yang tidak pernah mengenal erti putus asa dan kecewa.

Kini yang menjadi masalah dari kemelut kemanusiaan ini adalah sikap dan pendirian masyarakat antarabangsa. Seluruh Negara bangsa mempunyai pandangan umum yang dibentuk hasil dari prapoganda regim zionis Israel terhadap isu ini. Yang pertama, Israel mempunyai hak untuk wujud dan keselamatan Israel dari jiran-jirannya dan sebarang usaha yang dilihat boleh mengancam keselamatan Israel, walau sekecil manapun tidak boleh dibenarkan. Kedua, rakyat Palestin yang tidak mengiktiraf Israel dan menentang pendudukan Israel dilihat sebagai musuh kepada proses damai dan ancaman kepada keamanan di timur tengah dalam konteks yang lebih luas. Ketiga Israel punya hak untuk melaksanakan program keselamatannya termasuklah melancarkan ‘pre-emptive’ strike ke atas mana-mana sasaran di timur tengah untuk menjamin keselamatannya.

Inilah cabaran terbesar yang perlu diatasi oleh masyarakat antarabangsa untuk mencabar pandangan umum yang amat berat sebelah dan memihak secara melulu kepada Israel. Kecelaruan berfikir ini digambarkan dengan baik sekali oleh Mahaguru ilmu Sejarah Barat yang bernama Arnold Toynbee di mana beliau mengatakan

“Benar dan salah di Palestin adalah sama sebagaimana di tempat-tempat lain. Masaalahnya, dunia memilih untuk mendengar pihak yang melakukan kezaliman (Israel) dan memilih untuk memekakkan telinga dari mendengar dari pihak mangsa (rakyat Palestin)”

Sesuai dengan pengamatan ini, adalah menjadi tanggungjawab masyarakat madani (civil society) untuk menilai isu ini secara objektif dan berdasarkan fakta. Isu ini tidak akan diselesaikan dengan menggunakan pendekatan memihak atau ‘sektarianism’ samada dari sudut keagamaan, kebangsaan atau politik kesukuan. Seluruh dunia harus keluar dari melihat isu ini dari perspektif ‘muslim’ lawan ‘yahudi’ atau perebutan rakyat Palestin dan rakyat Israel ke atas satu wilayah di antara Laut Mediterranean dan Sungai Jordan, atau perebutan ke atas Baitul Maqdis yang menempatkan Haram al-Sharif dan Masjid al-Aqsa bagi muslim dan Jerusalem dan Temple Mount bagi Yahudi.

Ia harus dilihat dari sudut undang-undang antarabangsa sebagaimana yang termaktub dalam piagam bangsa-bangsa Bersatu 1945, hak asasi sebagaimana yang dipertahankan oleh Deklarasi Hak Asasi Manusia 1948 dan Konvensyen Geneva ke IV, 1949. Jika diteliti tingkah-laku regim zionis semenjak ia berdiri sebagai sebuah entiti bernama Israel, maka jelas siapa yang melakukan pelanggaran undang-undang dan konvensyen antarabangsa. Asas inilah yang digunakan dalam menilai tindak-tanduk Israel sejak 61 tahun yang lalu.

Meskipun PBB telah meluluskan Resolusi 181 yang membenarkan 55% wilayah Palestin diserahkan kepada pendatang Yahudi, namun perlaksanaan resolusi ini tidak pernah mewajarkan pendudukan Israel ke atas 45% wilayah Palestin yang selebihnya iaitu Baitul Maqdis timur, Tebing barat dan Genting Gaza. Bahkan PBB telah meluluskan Resolusi 242 dan 338 supaya Israel berundur kembali ke garisan hijau yang dilakarkan oleh Rhodes Armistice pada tahun 1949. Ini bermakna Israel wajib keluar dari wilayah Palestin yang diduduki pada tahun 1967 dan tidak ada sebarang kewajaran sedikitpun untuk Israel menguasai wilayah tersebut. Juga PBB telah meluluskan Resolusi 194 pada tahun 1949 mengizinkan pelarian Palestin pulang. Apa yang berlaku kini ialah Israel bukan sahaja tidak akur kepada resolusi-resolusi utama ini (landmark resolutions) bahkan puluhan dan ratusan resolusi yang menegaskan kembali tentang hak rakyat Palestin, bahkan telah mencabul hak rakyat Palestin di wilayah yang diduduki pada tahun 1967 dengan mendirikan kawasan perumahan ekslusif untuk kaum yahudi di atas tanah rakyat Palestin, mengusir dan merampas tanah rakyat Palestin dan kini membina tembok pemisah dari utara ke selatan Tebing Barat dalam wilayah Palestin.

Kini setelah Hamas muncul sebagai juara memperjuangkan hak rakyat Palestin yang tertindas, regim zionis melaksanakan pula program mengepung Gaza dari semua arah dan menukarnya menjadi penjara terbesar di dunia. Apabila tirai 2008 berlabuh bermulalah serangan paling biadap ke atas Gaza yang tidak perlu lagi diulas kerana liputan media yang meluas.

Dalam memperingati Nakbah pd bulan Mei 2009 ini, adalah amat penting bagi seluruh masyarakat antarabangsa mendedahkan hakikat sebenar di Palestin, supaya regim zionis tidak boleh lagi berselindung dan mempertahankan tindakan biadapnya atas alasan mempertahan ‘hak’ dan ‘keselamatan’ Israel

Prof. Madya Dr Hafidzi Mohd Noor
Pengarah
PACE
Palestine Centre of Excellence
18 Mei 2009

Tuesday, April 28, 2009

Monday, April 20, 2009

A~li Imran


3yooni Teshtaqello

Satu lagi nasyid kegemaran anak-anak, dendangan Muhammad Bashar. Mengenai kerinduan dan kecintaan kepada Junjungan Mulia, Nabi Muhammad S.A.W.


video



Tuesday, March 24, 2009

Lamma Nestashhed

Nasyid kesukaan Abg Wan & Abg Taareq (buat masa ini)..

video

لما نستشهد أنشودة طيور الجنة

لا لا لا لا لا لا

لما نستشهد بنروح الجنة

لالا تقولي علينا صغار

من ها العيشة صرنا كبار

من غير فلسطين شو يعني طفولة

لو يعطونا الدنيا وماله

لا ما تنسينا لالا

بلادي ودمي كرماله

من غير فلسطين شو يعني طفولة

Tengok sekali nasyid Turki ni...Hayvanlara Dua

Wednesday, March 11, 2009

Who's missing?


Now, who's missing in this family?

Friday, February 13, 2009

Kelahiran mujahid ke-3



AlhamduliLlah, saya telah selamat melahirkan anak ke-3, seorang mujahid seberat 3.3kg pada 2.2.2009. dengan rasminya nama putera kami, SAEID KHALEEL bin IMRAN.

Nama Saeid diambil sempena nama Asy-Syahid Said Siyam, Menteri Dalam Negeri Hamas yang syahid pada 15 Januari 2009 selepas kediaman keluarganya digempur Israel laknat. Saeid bermaksud kebahagiaan. Khaleel pula bermaksud sahabat paling karib atau kekasih.



Moga-moga semangat Asy-Syahid Said Siyam akan berterusan mengalir kepada mujahid kecil ini..

Thursday, January 08, 2009

Press Statement on Gaza - Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia (JIM)

Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia (JIM) strongly condemns the onslaught of barbaric atrocities, rendered by the Zionist regime, towards the people of Palestine. This, yet another brutal wave of attacks are uncalled for and unsurpassed ever since the regime began to besiege the people of Palestine from their rightful homeland in the year 1948 and then occupied Baitul Maqdis in the year 1967. The people of Gaza had underwent tremendous pain and suffering since 18 month ago as a result of the closure of its boundaries by Israel, resulting in depletion of food and medical supplies, and as if that is not enough, the ongoing onslaught of Israel forces, equipped with their F-16 jet fighters and Apache helicopter on innocent civilians are indeed inhumane!

The number of civilians killed in Gaza has surmounted to 400 people while 1700 have been injured as casualties. This number will continue to rise as more people are trapped under the houses ruined under mortar attacks. Up until this moment in time, there are no signs indicating that these attacks from Israel will cease, as stipulated by their spokesman to the President of France yesterday. In fact, the military forces of Israel have been gearing their efforts at the frontiers of Gaza, ready to pound their biggest attack ever at any time now. More destruction and death can be expected amongst the people of Gaza.

JIM rejects Israel’s claim that its most recent attack is an act of security measure and to protect itself. This is yet another lie concurred by Israel. For the past 6 months, Israel has been planning the attack, in fact, as soon as the period for ceasefire expired on the recent 19th of December. The missile attacks by the people of Palestine was used as an excuse to justify the attack by Israel. The excuse by this illegal nation of Israel is blatantly inhumane. The Palestinian missile attack were acts of retaliation to the endless provocations dangled by the Israeli armed forces including the occupation of the provinces in the Gaza district during the commencement of ceasefire agreement.

JIM wants to call upon the attention of people of global ranks and international standings to the fact that, the attacks were executed towards the last few days of the school holidays in Gaza, glaringly indicate that the Zionist regime has treacherous motives to actually maximize their target victims amongst civilians, especially women and children who are residing within their homes. The attacks had also been seen to focus upon police stations, vicinities of which were nearby the bigger cities. This also clearly shows their intentions to hurt and kill as many civilians as possible in the exercise.

JIM urges the people of Malaysia to be wary of the western media which are controlled by the Zionist, and also the statements by the leaders of the US, Israel, Egypt and powers that be of Palestine who are reeling away from discussing the real issues and hiding facts about the struggles of the people of Gaza and Palestine. These statements from them do not paint the true picture and are always one sided.

JIM invites all Malaysians to look and learn about the basic facts and view this issue from more holistic perspectives, from factual and historical factors, basic human rights, freedom of speech, rights of women, children and the elderly or on whatever humanistic grounds that exist today. While we remember the historic 31st August as our day of independence for Malaysia; in actual fact, the date 31st August 1879 was the date of Basel Convention in Switzerland, the date whereby the movement for the establishment of the country state for the Jews was signed. This was followed by the Balfor Declaration for the realization of this. In the year 1948, the illegal state of Israel was declared altogether by the U.S.

From that moment, Israel has become the proxy state of the U.S. supremacy. In the war of 1967 between the Arabs and Israel, the military forces of Israel overpowered Baitul Maqdis (Jerusalem) and which has resulted in the cruel seizure of the lands of Palestine from its people.

The land of Palestine has since been incarcerated by 6 million Jews as a result of this Zionist act, while the people of Palestine has been reduced to mere refugees in a land that was rightfully their own. For 60 years, the people of Palestine have been put on stakes and then drenched in warfare. They are being subjected to numerous torture and cruelty by the ruling Israelis, denied any sympathy nor compassion in their plight.

Their elderly has been driven away from their own home and land, their men beaten, left to die or killed brutally, their women raped and mutilated, their young basted alive, their homes wrecked, burnt down and destroyed. The Jews have adultered Masjidil Aqsa, openly firing the Islamic fighters and their leaders even when they are engaged and in the middle of their prayers and are unarmed.

The people of Palestine who dream of living their lives in freedom are caught and caged, for tens of years, confined to their small, impoverished, dark holes which they call home. They are subjected to treatment akin to animals in capture, only that animals may be more humane than the Jews (May the wrath of God be upon them!).

JIM calls upon the people of Malaysia to ponder upon these facts. At present, less than a third of the children of Palestine could get to finish their basic education while less than 9% could get through until their secondary level. 73% of the people of Palestine are unemployed. More heartrending is the fact that, the number of people of Palestine who are able to eat a meal a day is only 46%. A medical officer could only treat 1,700 patients.

3 million Palestinians became convicts in the biggest prison in the world when they are isolated by the Israeli military forces against their will by a wall, measuring 720 km by 8-12 meters high. More than 11,000 Palestinians are being imprisoned by Israel, some for more than 30 years.

The numerous checkpoints put up by Israel armed forces at various locations has added salt to injury to the people of Palestine. This include Palestinian women, would-be mothers at their last trimester, who when subjected to severe trauma, to the point that they deliver their babies at the checkpoints. Reports have also been received about patients left to die in ambulances while on emergency trips to the hospitals, because of the unnecessary interrogations.

The people of Palestine are in utter despair. Some are refugees at camps, without clean water supply, medical aids, food and proper sanitation. Their lives are much in distraught and their sufferings never ending. For tens of years, they have been denied of their rights to be at their homeland Palestine, which is rightfully theirs. Until today, 8,250 Palestinian houses have been destroyed and they have been driven away from their own homeland. 18,031 homes have been entirely destroyed on the Western Bank and Gaza. What kind of government, humans and civilized principle have been upheld by this so-called nation of Israel? The reality today is, Israel has barricaded the borders of Gaza and refused to open the doors for supply of food, medical aids, fuel, clean water and any form of humane intervention.

As a matter of fact, the conditions faced by the people of Palestine has forced them to resort to consuming the grass growing at the roadsides as food, in order to survive. Hence, in line with the Geneva Convention, the people of Palestine have every right to defend themselves from illegal occupation of foreign forces and supremacies. As a matter of deep concern for the people of Gaza and on solidarity grounds, JIM calls upon the Muslim ummah to conduct special prayers on a grand scale with the main intention to awaken the important realization amongst Muslims to gear up our efforts to assist our brethren who have suffered enough and are drowned in misery in Gaza and the land of Palestine. Muslims should earnestly feel the cry for empathy and utmost concern as this issue is associated with the Holy Land of Baitul Maqdis, on whose grounds stands the blessed Masjid Al Aqsa.

JIM will continue to step up its activities and upgrade its efforts to bring about fundings and donations via Tabung Bersamamu Palestin through relentless methods, campaigns, pleas, websites, talks and sessions at schools, offices, public venues, suraus, masjids and the like. JIM hopes to gain the support of the whole of Malaysian society whom we believe will give generously towards this cause through this stated account: Maybank 562209608847 under the name Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia.

Moving forward, JIM urges Malaysian citizens to join hands in:
1. Conducting mass prayers (Solat Hajat) on a grand scale with the main intention to awaken the realization amongst Muslims to gear up efforts to assist our brethren who have suffered enough. What is more, the Holy Land of Batul Maqdis, on whose grounds stands the blessed Masjidil Al Aqsa, is something that is very close to the hearts of Muslims.

2.Launching and stirring up more efforts in garnering funds for the Palestinians through various efforts, campaigns, pleas, websites, talks and special sharing sessions at schools, offices, public venues, suraus and others.

3.Distributing leaflets and circulars in and around public places, dissipating the real and factual issues regarding Palestine.

4.Having sermons specially addressing the issues of people of Palestine and the call for their emancipation.

5.Calling upon the younger generation to equally assist us, opening their eyes about the fate and state of the Palestinians, and garnering their support through creative efforts, including sports and competitions such as futsal, Parkour demonstrations, walkathons, cyclathons and similar acitivities.

6.Voicing out our views (personal and groups) through blogs, maling-lists, alternative news media and mainstream media, international news media and newspapers, emails to the governments of the USA, the illegal nation of Israel, and the countries of the EU.

7.Capitalizing the package available in JIM on Palestinian issues whenever and wherever the need be.

8.Putting on the attire emblazoned with this issue of Palestinian, as a mark of solidarity and support for them.

9. Coming, attending and to lend support to the programme "Training of Palestinian Speakers" (TOPS) which will be held in the near future.

10. Attending mass gatherings, demonstrations, press statements events, etc. and putting on the ’Support Palestinian’ attire that may be purchased through Mr. Md. Nasir bin Tampol, Executive Officer, JIM Central Committee Member, 014-3110628).

11. Offering oneself as a volunteer or relief aid with JIM or other NGOs to the Middle East.

Last, but not least, JIM wants to express their solemnest and most bitter sadness on the calamities and sufferings that have besieged the people of Palestine at Gaza, at a time when the whole of the Muslim world are heralding the coming of the month of Muharram, the first month of the new year in the Muslim calendar (1430 Hijriah) and at a time when the curtains are about to fall for the year 2008, with the advent of 2009. Has this event symbolized that this new year means a never ending hardship for the people of Palestine? For these reasons, JIM urged Malaysians, from all strata, irrespective of race, colour, creed and kin to come forward, speak up, and voice out, against all the atrocities and carnage caused by the Zionist regime to be put to a stop immediately.

Ir. Hj. Zairulshahfuddin Zainal Abidin
Vice President (International Relations)
Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia (JIM)
02 Januari 2009 / 5 Muharam 1430H